2022年3月10日 星期四

有關網上討論

社會上有基本的社交規則,一般來說宗教和政治都是不應談及的話題。這是因為我們溝通的主要目的是加深感情而非辯倒對方,而宗教和政治在大部份情況下都沒有正確答案可言,如果討論雙方真的要分個高下的話結果就只有破壞感情而已。

對陌生人來說,因為不知道對方背景所以不應冒險去踩雷;而且也因為大家的背景知識不同,討論常常會出現各種微妙的誤解(一方以為某些是基本常識,但發現只是自己一方的「常識」,結果討論變得牛頭不搭馬嘴不斷滑坡不知焦點去到哪)。當然,和同道者可以討論,但這就容易變成圍爐取暖。所謂偏聽則暗,不斷加深同一方向的觀點的話容易把事情想得太理所當然,也容易令自己以為掌握了真理而更聽不進另一方面的觀點。我常舉的例子是以色列和巴勒斯坦,雙方各有各的正義,就算完全中立而且能搞清中間的細節,但以巴問題是談一百年也談不出什麼來的話題。

唸大學或研究生時因為相當的閒,在網上或新聞組看到不順的言論都會留言好好「討教」一番。但慢慢發覺這樣做一方面很花時間,另一方面你根本說服不了任何人(如馬雲說的「你連你媽也說服不了」)。對方花時間寫好一篇文章,中間當然思考過自己的觀點,也因此不太可能因為一個陌生人的文字而改變自己的想法。就算不知怎的雙方水平差太遠,你能辯得對方無法反抗,對方不甘地認輸或是不再回應,這樣你會覺得開心嗎? 所謂「人之患,在好為人師」,當覺得自己像是老師對學生般不會錯時,那你已經沒有再進步的空間了。

所以,留言時我都提醒自己要注意語氣和反思自己留言的動機。我會留言主要是讀完對方的文,感謝對方沒有浪費自己這幾分鐘,所以希望靠幾隻字去鼓勵一下對方。當然,如果能在文章學到東西則更會表達謝意。至於和自己意見差得太遠,而對方其實不是詢問意見的情況下,我自然也不會自討苦吃去「踩場」。大家不是什麼生死之交,不談特定話題只談風月也未嘗不可。我唯一不想與之交流的,唯有心場惡毒(當然是主觀評價)或沒有同理心的人而已。

我的意見當然會錯,而且經常錯得離譜。所以看到反面意見時我都會提醒自己要好好理解對方為什麼會有這些意見和想法,再盡量客觀地把自己和對方的意見比較一下看看自己有否什麼思考盲點,就算要留言都以不引起論戰為前提(相信我,雙方都千字文的網上論戰相當地累,與其花這些時間我不如看多兩段youtube) 。我最近的問題是去到某個年紀思考就難以靈活,所以就算明知對方的想法有理也改變不了自己的思想就是了...

13 則留言:

  1. 謝謝提醒
    近日的確多了負能量,少了反思和行動力

    回覆刪除
    回覆
    1. XD 我唔係話你(因為係講留言唔係講寫文嘛),雖然睇返你果邊的留言都間中有呢啲情況好似留黎引戰咁。

      寫文當然會有立場同目的,否則篇文就會變成無重點或者無乜好寫。就算純粹為左宣洩,至少寫出黎心情好左咁都已經達到目標。我地都唔係收錢去寫文,唔好將咁大壓力放喺自己身上呢。

      刪除
  2. 前陣子我才跟太太談及「基本的社交規則」這個議題, 很多朋友在聚餐中問你係黃定藍, 我真係覺得關你X事 (屋企人同朋友都係咁話)。
    最近領略到後生果陣以為世界得黑白兩色, 現在才發現世界上90%的事情都是灰色。 不談不代表無意見, 高談闊論也不見得是一定對。呢個世代個個都有發言權, 都係專家, 網上言論, 二當家都係一笑置之。

    回覆刪除
    回覆
    1. 睇下問的理由係乜,或者係想事先講明以免踩中地雷。雖然高明少少的應該唔提類似的話題或者間接試探而唔係直接咁問。

      當然,如果要黑白分明就好多嘢都無乜好傾。好多時take side 係考慮總體,覺得意見A 利多於弊所以加入A 群組之類。用個極端又無咁易踩雷的例子:就算邪教都有教中人覺得係花自己的錢去令內心平安喜樂,都唔會有100% 的正確與否呢...

      刪除
    2. 有D人覺得「問你係唔係同路人」係社交性禮儀, 餐飯都食到一半, 成圍枱都靠邊站, 有條友突然彈句咁既野出黎問我, 唔通我話我站反邊咩? 就算我係共邊我都好少明確站邊, 通常呢D時候我會扮豬,扮無想法, 免招來不必要既討論。

      刪除
    3. 都靠晒邊啦仲問黎做乜 XD

      刪除
  3. 現實中大部分既討論,去到最後都係:we agree to disagree XD 我諗除非係講清楚想討論啲咩,每一個用詞都要clearly define。如果唔係,有咩好討論姐。

    係我心目中,最能討論只能係科學,演算法之類既題目⋯⋯呢啲題目永遠係清晰,每一個用詞都係clearly define,提出既假設亦係可驗證。

    回覆刪除
    回覆
    1. 無錯,好多時都係"OK, 大家有大家的諗法..."

      其實連科學都唔係我地認為咁清晰。我地學過點解科學係科學(可驗證性、以數據作證、新理論推翻/補充舊理論等),但對好多人黎講我地係"迷信"科學,縱使科學應該係同迷信最遠的東西...

      刪除
  4. 謝謝提醒!世界好多野都唔係非黑即白,好多時都有灰色地帶,所以大家講既野可能兩邊都有道理,主要就睇下你既諗法係點既姐。所以理性討論,互相交流,多用唔同角度去諗較好。

    回覆刪除
    回覆
    1. 有時睇啲同我相反諗法的人,都會覺得「哦,原來呢個世界有人咁諗嘢」都算係有得著既。

      刪除
  5. 謝謝提醒。日常生活已經和朋友不談政治,聽完對方立場不論藍黃就算,做個隱士。

    回覆刪除
    回覆
    1. 理想狀態當然係你可以take side 大家討論下,但前提係要用同一把尺去度嘢。

      我明點解有人討厭所謂的「黑暴」,但一方面聲討暴力另一方面又覺得元朗單嘢係「保家衛村」就係邏輯混亂。兩三年前聲稱有「外國勢力」搞亂香港所以要支持政府,而家撥亂反正喇,又話政府無能(P.S. 係同一個特首)咁同勝利球迷有乜分別?

      刪除
    2. 無錯啦重點就係我把尺岩你把尺唔岩。完。

      刪除